27 januari 2012

LAKTOSINTOLERANT SEDAN BARNSBEN

Det har blivit en vana för mig att inte äta gräddsåser när jag går på restaurang, att ständigt säga nej tack till nybakat kanelbullar och då inte bara för att jag inte vill äta socker och inte mår bra utav det, utan för jag är laktosintolerant och har vart det sedan barnsben.

14% av Sveriges befolkning är laktosintolerant


Många kliar sig i huvudet och frågar vad ska vi bjuda dig på då? Vad ska vi laga så att även du kan äta? För många är det svårt när någon är allergisk eller har en intolerant, då blir man extra noga vilket är helt naturligt. Med tiden har vänner och familj lärt sig att lagar mat som passar mig. Eller som jag större delen av mitt liv levt, att ta ansvar själv över min intolerans och välja bort det som står på bordet som jag inte kan äta. 


I många år levde jag med tomatsåser i alla dess former. Tänkte på varje smula jag stoppade i mig för att inte få ont i magen, en uppsvälld mage och magknip. För vem vill ha det? Det är inte kul och när denna magont kommer så går all energi till magen för att jobba med det onda så jag blir även trött. Vem vill vara trött? 



Lyckan kom när jag hittade laktosfria produkter i mataffären.
Till en början var jag lite som baby på hal is inte van och lite osäker, jag kunde byta ut mina tomatsåser till cremefräsh eller gräddsåser. Idag äter jag bara laktosfria produkter och tycker att det är gott och enkelt. Tomatsåser har jag förätit mig på men tycker att det är gott med olika typer av tomatsoppa.


När jag blir bortbjuden och får frågan vad det finns för alternativ så är det så skönt att kunna hänvisa till en viss hylla i matbutiken. Om du byter ut den vanliga grädden mot laktosfrigrädde så är det ingen större skillnad i smaken.


Några olika alternativ för de som är intoleranta:
Laktosfrimjölk
Sojamjölk
Havremjölk
Mandelmjölk

Läs mer om de olika alternativen till mjölken i den nya www.halsa.se tidningen.
Läs mer om laktosintolerans på http://sv.wikipedia.org/wiki/Laktosintolerans

Nu vet ni att när jag delger recept så använder jag alltid laktosfria produkter men självklar så går det bra att byta ut mot vanlig mjölk och grädde. Du väljer själv det som passar bäst för just dig.


Josefi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...