28 februari 2012

GODA OCH NYTTIGA GRODDAR

Mungbönsgroddar
När jag var barn hände det att jag blev bjuden på groddar av min mormor - och jag älskade det. Periodvis blir jag riktigt sugen på groddar. Känner att jag behöver fylla på med energi och livskraft genom maten.
Groddar är supernyttiga och fulla med protein, vitaminer, mineraler, klorofyll, spårämnen, antioxidanter, fibrer och essentiella fettsyror.
Groddar är extra nyttiga därför att innehållet i dem är så koncentrerart. De innehåller redan alla näringsämnen som den fullväxta plantan sedan ska innehålla.

Du kan grodda en mängd olika groddar exempelvis:

  • Mungbönsgroddar
  • Linsgroddar
  • Bockhornsklövergroddar
  • Alfalfagroddar
  • Sesamgroddar
  • Quinoagroddar
  • Bovetegroddar

På bilderna ser du Mungbönsgroddar som har fått växa till sig i mitt kök. Att grodda är lätt! Jag följde instruktionerna på förpackningen med mungbönor. Bra instruktioner och mycket mer intressant att läsa om groddar och hur man groddar finner du på Sund.nu samt Nyfiken Vital.
Jag äter mina groddar i salladen, men ska också prova att använda dem i färskpressade frukt- och grönsaksjucier.

2 kommentarer:

  1. Mungbönsgroddar är så gott, det var länge sedan jag åt det tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
  2. Så roligt att du blev inspirerad till att grodda lite :-).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...