29 februari 2012

KOKOSKAKOR


Jag är väldigt svag för kokos, det måste jag erkänna. Dessa kokoskakor som provbakades hemma hos mig spred en ljuvlig doft i lägenheten och jag fick raskt gömma dem för min man när han fick smak för dem.
Kokos har en tid haft ett oförtjänt dåligt rykte. Man trodde att kokosfettet var farligt för hjärtat. Kanske tänker du på de silvriga paketen med blå text i storleken av ett smörpaket när du tänker på kokosfett. De fettet är härdat och i och med det inte alls nyttigt för oss. Nu finns det dock massa andra varianter på det hälsosamma kokosfettet att köpa. Nya forskningsrön och artiklar visar på att kokos och kokosfett är nyttigt för oss, till och med riktigt nyttigt.

Dessa kokoskakor innehåller inte kokosfett, men däremot riven kokos och kokossocker som sötning. Jag blandade i lite torkade gojibär och dadlar. Du kan experimentera med andra torkade frukter eller nötter. 


Du behöver:
75 g smör
2 ägg
250 g riven kokos
2 msk kokossocker
3 msk torkade gojibär
5 torkade dadlar (finklippta)
2 krm vaniljpulver (ej socker)

Gör så här:
Sätt ugnen på 150 grader. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ihop äggen med kokossockret och blanda sedan ner kokos, vanilj, gojibär, dadlar. Häll ned det avsvalnade smöret och blanda ordentligt.
Låt stå 10 minuter.
Forma sedan bollar/toppar och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. In i ugnen i ca 20 minuter.

Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...