21 februari 2012

MIN KÄNSLIGHET FÖR VITT SOCKER


Jag är känslig för vitt socker. 




Jag väljer bort socker i så stor utsträckning det är möjligt i mat och efterrätter. För mig innebär det att jag mår prima bra och det känns bra. Jag håller fortfarande på att öva på att säga ”nej tack jag äter inte efterrätt” när jag går bort. Det är inte alla gånger lätt för att det sårar och väcker känslor. Som varför kan hon motstå och inte jag? En del blir provocerad av tron på att jag är ”fröken duktig” . Svaret på varför jag väljer bort socker i stor utsträckning är enkelt att förklara – jag mår dåligt när jag äter socker, är helt enkelt känslig mot just socker och vad det sätter igång i min kropp, jag blir stressad och vill ha mer och mer. Socker är för mig en typ av ”drog” som jag vill vara utan.  När jag har ätit tillexempel m&m dessa små socker kulor rullade i karamellfärg så är det för mig som en injektion av energihöjande medel.  Men efter denna stund mår jag inte bra alls. Alltså är det inte värt att äta godis och det som innehåller vitt socker. Jag väljer bort det och hittar andra alternativ i stället. 



Jag är fullt medveten om att det finns flera typer av socker och att när vi äter viss typ av mat förvandlas det till socker i vår kropp. Jag är känslig mot vitt socker och mot för mycket fruktsocker.
Jag njuter mer av en smoothie gjord på jordgubbar, avokado, citron, mandel och mjölk än en påse godis. Jag ser inte smågodishyllan som för många är så gott, jag har valt bort den avdelningen. Men ibland så tar jag mig en titt bland hyllorna där de mörka chokladkakorna ligger. I Bland njuter jag av en god mörk chokladkaka. 

  • Recept:
    • 1 Avocado 
    • 5 dl Röd mjölk Laktosfri 
    • 12 Stycken jordgrubbar 
    • 3 Matskedar citron
    • 1/2 dl Solrosfrön 
    Häll ner alla ingredienserna i mixern och mixa tills det blir en jämn och god smodie.




    Josefi 



2 kommentarer:

  1. Tack för dina ord idag. Ibland behöver jag påminna mig om att jag väljer bort socker för att jag mår bra, inte för att jag vill gå ned i vikt (vilket inte sker) och därför bör det vara lätt att säga ifrån när andra trycker på sockerstinna godsaker. Ha en skön Tisdag! kram

    SvaraRadera
  2. Hej Marie-Louise! Tack för att du skriver till oss och varmt tack för att jag peppar dig genom mina egna erfarenheter. Tänk vad enkelt det är att hjälpa, peppa och inspirera varandra genom att dela erfarenheter.
    Önskar dig en härlig kväll och en fin onsdag.
    Josefi

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...