4 februari 2012

STRIMLAD ZUCCHINI - GOTT ALTERNATIV TILL PASTA

Den som bestämmer sig för att prova att leva utan vetemjöl tänker ofta att det kommer att vara svårast att klara sig utan pasta och bröd. När man väl hittar alla goda alternativ är det definitivt inte något problem längre.

Jag äter inte produkter med vetemjöl, utan ersätter pastan med olika grönsaker istället. Om jag vill få till en "pastakänsla" till till exempelvis köttfärssåsen så är Zucchinipasta ett både gott, snabblagat och hälsosamt alternativ.

Zucchinipasta:
Hyvla strimlor av en eller flera Zucchinis (beroende på storlek och önskad mängd) med hjälp av en osthyvel. Lägg zucchinistrimlorna i rikligt med kokande lättsaltat vatten och låt koka ett par minuter. Koka inte för länge, då förlorar zucchinin sin spänst och blir mosig.
Häll försiktigt av vattnet genom ett durkslag.
Ringla lite god olivolja över, samt strö över färska örter efter smak samt parmesanost.
Servera omgående.
Ulrika

2 kommentarer:

  1. Måste kommentera fast det kanske inte passar just på detta inlägget, men hittade precis hit och blev så glad över all värme och inspiration. Jag har ett riktigt sockerberoende som jag 1:e Januari bestämde mig för att bryta och det har gått ganska bra. De senaste veckorna har jag på grund av en ganska så stressig arbetssituation fallit dit igen (ingen ursäkt, men en förklaring) fyra ggr på 6 veckor, en stor förbättring för att vara mig, men jag mår så jäkla dåligt efteråt och trycker ner mig själv istället för att se allt som jag har förbättrat i min kosthållning. Igår var det dags igen (4:e gången) och idag mår jag pyton, men nu har jag bestämt mig för att återgå till strikt Lchf för det var då det var som lättast att inte falla dit för det fanns ingen mat som triggade igång hjärnan till att äta massa socker/kolhydrater. Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig lite, jättebra och inspirerande blogg som kan hjälpa många till ett hälsosammare liv.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vad kul att du har hittat hit till vår blogg. Tack för din fina feedback att du blir inspirerad och finner värmer hos oss. Det gör gott att höra då vi just känner värme och inspiration för hälsa och vill inspirera utan pekpinnar till ett hälsosammare liv med gott, enkelt och nyttigt.

    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag tycker att du är duktig och kämpar på bra, säger bara det bra jobbat. Du har viljan och det är vanligt när olika stressfaktorer faller in att ta till ex socker. Skönt att du vet hur du ska förhålla dig till kosten för att må bra. Hoppas att vi kan inspirera dig till alternativ för gott utan socker, vi har en del recept som kanske skulle kunna passa dig.

    Allt gott till dig
    Josefi

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...