13 mars 2012

RÖDBETSPAJ MED KARDEMUMMA


JAG BLIR GLAD OCH LYCKLIG AV KARDEMUMMA




En god och hälsosam efterrätt eller ett mellanmål till hela familjen, små som stora. 
Min kreativitet och intresset för gott utan socker är på topp just nu. Jag har nu skapat en stor favorit som är nyttig och full proppad med vitaminer. Nämligen Rödbetspaj med kardemumma. 

RÖDBETSPAJ MED KARDEMUMMA
Recept:
  • 3 Stora äpplen
  • 2 Stora Rödbetor
  • 3 Matskedar ingefära
  • 2 Matskedar kardemumma 
  • 2,5 dl Rågmjöl
  • 1,5 dl Rågflingor
  • 175 g Laktosfritt smör
Om du vill kan du byta ut kardemumman mot kanel.


Gör så här
Riv äpplena, rödbetorna och ingefäran på den grova sidan av rivjärnet, sedan rör du om så att det blir en jämn fördelning.  
Häll ner rågmjölet i en skål, där efter kardemumman rör om, sedan skär du ner smöret i små bitar. 
Mitt tips är att använda tunna plast hanskar innan du knådar rund degen. Det blir inte så kladdigt då plus att du sparar dina händer från att få färgen lila från rödbetan.
Om du så vill kan du dra ut lite fett i formen. Pressa sedan ut degen i formen. Strö över den rivna vitaminbomben. Bryn på rågflingorna med lite smör i en kastrull smula sedan över pajen det sista du gör.
Gädda i ugnen på 200 grader i cirka 20 minuter.

Hoppas du får en härlig smakupplevelse 
Josefi

2 kommentarer:

  1. MUMS! Den där ska jag tillaga i helgen! Tack för insp!

    SvaraRadera
  2. Hoppas att du tyckte om pajen. Berätta gärna :-)!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...