16 mars 2012

SOCKERDETEKTIVEN - BOKTIPS



Bli din egen sockerexpert. Ta reda på vad du ska utesluta gällande socker för att må bra och vara på topp. Kom ihåg det är olika för oss alla. Mataffärerna i dag är en stor djungel av socker i stort och i smått. Eller kanske ett stort gömställen, med det menar jag att det finns socker i många varor även i dom man kanske minst anar. Smaka dig fram. Köp olika sorter för att smaka på skillnaden, ofta står det sockerfritt men då är det ofta ett ersättningsämne i. Hur tycker du att det smakar? Är det sött ? Var det någon skillnad?

Sockerdetektiven är en bok som inspirera till att jag vill ta reda på mer vad jag äter och vad det jag äter egentligen innehåller. Jag får lära mig att bli min egen sockerdetektiv.



ETT EXEMPEL FRÅN BOKEN
SOCKERDETEKTIVEN VARNAR FÖR LINGONGROVA (PÅGEN)
Läs nedan och ta ställning själv. Är innehållsförteckningen okej för dig?
Eller är den inte vad som passar dig?


I boken finns många exempel som visas ovan, där författaren tittar noggrant på  innehållsförteckningen i olika varor.

Sockerdetektiven tipsar om att när det står sockerfritt eller utan tillsatt socker på en vara kan det vara läge att läsa den finstilta innehållsförteckningen extra noga. Titta då efter maltodextrin och sukralos.

Jag själv gillar boken mycket, läser den lite då och då. Men det är ingen bok som jag kan sträckläsa,utan jag tittar i den då och då som ett inspirations- och uppslagsverk.  


Bli din egen SOCKERDETEKTIV


Josefi

1 kommentar:

  1. Bra med sockerdektektiv jag är också sockerberoende och om man kollar bara på mellanmjölk som stod i mitt kylskåp så innehåller ju den 5 gr sockerarter =(
    /Lena

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...