12 mars 2012

SVÅRT ATT FÅ BARNEN ATT ÄTA GRÖNSAKER?

Att få barnen att äta grönsaker är inte alltid lätt. Jag själv är trebarnsmamma och mina barn har ett varierande intresse av att äta grönsaker. Jag vet att jag inte är ensam om min önskan att få barnen att äta mer grönsaker, så jag tänkte dela med mig av lite tips.

  1. Låt barnen vara med i affären och välja nya grönsaker att prova. Då blir det mer intressant att smaka sedan när det är dags. 
  2. Låt barnen vara med och göra i ordning grönsakerna till maten. Skära, dela och blanda. Det skapar intresse och nyfikenhet och chansen ökar att de "våga" smaka.
  3. Gör inte matsituationen till en kamp. Undvik tvång. När det gäller små barn blir dessa situationer mer än kamp om vem som bestämmer och har inte så mycket med maten i sig att göra. Likaså kan barn som många gånger har tvingats att äta mat som de faktiskt inte tycker om att få ett negativt förhållande till mat överhuvudtaget. Ett problem som kan följa med långt upp i vuxenålder.
  4. Uppmuntra barnen att prova mat/grönsaker igen med jämna mellanrum - trots att det ratat tidigare. Barnens smaklökar förändras nämligen när de blir äldre, så något som inte var gott tidigare kan efter några år bli en riktigt delikatess. Inget tvång, bara uppmuntran!
Finrivna morötter och lök

Mitt eget favorittips för att få i mina barn mer grönsaker är att "smyga in" det gröna i maten.  Mina barn älskar Mammas biffar och Mammas köttfärslimpa. Vad de inte vet är att jag har smugit in finrivna eller mosade och puréade grönsaker. Detta gör biffarna och köttfärslimpan både saftigare och godare. 
Eftersom jag har en son som har falkögon för minsta lilla lökbit, så river jag löken fint på rivjärnet, likaså morötterna. Annat som är gott att blanda i är zucchini, broccoli, vitlök, ingefära, paprika... jag det finns egentligen inge begränsningar. 
När sedan biffarna är klara syns inte allt det nyttiga. Barnen äter och konstaterar bara att de smakar ovanlig gott. Jag ler i smyg.

Har du några bra tips på hur man kan få barnen att gilla och äta mer grönsaker? Dela gärna med dig!

Färdiga biffar med lök, morötter, vitlök och ingefära.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...