18 april 2012

HÄLSOGOTT PÅ GOJI OCH-LAKRIS

GOTT, HÄLSOSAMT OCH ENKELT


Den senaste tiden har jag längtat efter lakrits och nu äntligen har jag fått min dos. Det var som om kroppen behövde något speciellt som finns i lakrits.  Jag har skapat ett nytt recept, som har blivit en stor favorit här hemma. Det går bra att skapa och bjuda till fredagsmys och till lördagsmys, eller varför inte unna sig en liten skål mitt iveckan.



RECEPT:
400 g natruella solrosfrön
2 dl   naturella goijbär
100 g choklad 86% 
4 tsk Lakritspulver ( rent rålakritspuver) 

Gör så här:
Riv den 86 % chokladen på den grova delen på rivgärnet. 
Häll ner solrosfrönen, gojibären, den rivna chokladen och lakritspulvret i en kastrull. 
Använd låg värme 3 av 9, rör om försiktigt under några minuter tills chokladen är smält. 

Fördela sedan ut röran på en plåt täckt med folje. Låt stå i minst 4 timmar, om du önskar kan täcka plåten med folje. Efter ca 4 timmar känner du efter om det har torkat. När det har torkat, bryter du den stora kakan till så stora bitar som passar dig. 

Servera ditt hälsgott på ett fint fat eller varför inte i din favorit skål 

NJUT AV VARJE BIT
// Josefi 

3 kommentarer:

  1. Låter spännande:) Jag har inte ätit godis på flera år, men suget efter lakrits/salt kommer ibland.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Bra jobbat, det måste känna skönt att ha kommit så långt. Är övertygad om att många drömmer om att komma dit du är idag GRATTIS. Vad tror du om detta recept som är helt utan socker. Kan du se det som ett bra alternativ att få något gott som du dessutom gillar ”lakrits”

    Kram Josefi

    SvaraRadera
  3. Det här måste jag testa. Lakrits har alltid varit min stora last. Känner dock att jag får vänta lite då jag precis slutat med socker (och hunnit med återfall av godis o bröd).. Beteendet att alltid äta något "gott" på kvällen måste bort först.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...