1 juni 2012

MJUK KOKOSKAKA

Mjuk kokoskaka med hallon och blåbär
Jag hittade ett recept i den utomordentliga tidningen LiveLife som Life-butikerna ger ut. I originalreceptet skulle det vara 1 dl sukrin. Jag är lite skeptisk till sukrin. Det är ett helt kolhydratfritt "socker" som är baserat på sockeralkoholen Erythritol. Jag har läst artiklar där man skriver att sukrin inte alls tar upp av kroppen - det bara smakar sött och gott. Men, då blir resultatet att vi kissar ut sukrinet som hamnar i naturens kretslopp som inte heller förmår ta hand om det. Det finns studier (iscensatta av sukrintillverare) som visar att det är helt ofarligt, men jag känner mig överlag skeptisk till onaturliga sötningsmedel. Jag bytte ut sukrinet mot en mindre mängd kokossocker. Generellt är det bra att minska på sötningsmedlen då vi behöver vänja oss av med att äta så mycket sött. Vi behöver hjälpa vårt belöningssystem med att inte behöva/kräva så mycket sött, och det gör vi lätt genom att minska den söta smaken.

Denna kokoskaka är helt utan vetemjöl och raffinerat socker.

Mjuk kokoskaka:
12 - 15 bitar
0,5 dl kokossocker (du kan också prova söta med agavesirap eller naturlig stevia - prova dig då fram med mängd)
2 ägg
125 g smör
1 ½ dl kokosflingor
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
½ tsk vaniljpulver

  1. Sätt ugnen på 125 grader.
  2. Knäck äggen och vispa dem poröst med kokossockret.
  3. Smält smöret och blanda ner det i äggsmeten.
  4. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt dem.
  5. Smörj en ugnsform ca. 15 x 23 cm och häll i smeten.
  6. Grädda kakan mitt i ugnen cirka 30 minuter. Låt svalna och skär i bitar. Servera gärna med bär och eventuellt en klick grädde.
Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...