21 juli 2012

HÄLSOFOKUS=MEDVETEN



 MEDVETEN 



För mig har det vart en lång resa med många smakprover av vad som är bäst för just mig. Vilken kost jag mår bra av och vad min kropp behöver. Mitt mål har hela tiden och är fortfarande att vara på topp, ha den bästa tänkbara energin och att ha en bra balans i kroppen. Detta är självklart för mig, att ha intresset för att nå målet att ha den bästa tänkbara hälsan.
Många gör i princip vad som helst för att nå en toppkarriär med jobbet, de pressar sig själva på många plan just för att det är viktigt med en snygg titel, en stark drivkraft till utveckling och utmaningar driver också många till toppen. Jag som alltid har kunnat unna andra människor framgång säger bara grattis och känner en glädje i hjärtat för dessa personers framgång och förstår att det är roligt och ger enorma kickar att nå målen och göra karriär.

Lika sexigt som det är för många att göra yrkeskarriär är det för mig att jobba för att hitta en fantastisk bra hälsa. Det är kul, stimulerande, spännande och utmanade att hitta på egna recept som är goda och hälsosamma, att läsa om hälsa och dess goda effekter för immunförsvaret.  Jag drivs även av att inspirera och hjälpa andra att på olika sätt hitta vägar för en sund och bra hälsa.  Min tro på en medveten hälsa är stark. Styrkan ligger i viljan att ge min kropp det bästa och det renaste näringen jag hittar. Det är inte alltid lätt då stor del av den mat och de produkterna som finns i matbutikerna har olika konstgjorda ämnen i sig som tillsatsämnen för att maten bland annat ska hålla längre.

För mig känns det konstigt att äta av de produkter som har dessa tillsatsämnen i sig. Självklart gör jag det ibland, men försöker så långt det går att undvika, lika så försöker jag utifrån möjligheterna att äta ekologiska produkter.
För en tid sedan hade vi jag och Ulrika Gabriel en sockerutmaning på bloggen  ”Från Sockerbotten till Hälsotoppen” vilket var bra och hälsosamt att vara med på. Även fast jag har tagit bort vitt socker och lever minimalt med socker så var det även en utmaningen för mig. Under utmaningens 21 dagar åt jag  inte frukt, mörk choklad och mjölkprodukter.

Att vara med på denna utmaning har nu lätt till att jag har bytt ut mina låglaktos produkter mot havre produkter. Som havremjölk och havregrädde.

Jag har även valt att sluta helt med vete produkter och det kan tyckas var ett stort steg men för mig så är det självklart då det visat sig för mig personligen att jag inte mår bra av det och att jag tydligt mår bättre och är piggare utan.

Nu har jag valt bort de tre vita SOCKER,MJÖLK OCH VETE i mitt liv. 

I blad tar jag låglaktos när det inte finns tillgång till annat som när jag glömt köpa med mig när jag reser bort eller när jag sover på hotell osv.  Samtidigt som det är en stor utmaning att ha valt bort de tre vita då kreativiteten för matlagning och restaurang besök blir lite mer krävande. Så mår jag prima i kroppen känner att hälsan och energin i kroppen är perfekt. Jag är tacksam över att ha valt hälsan och att jag ständigt lyssnar på vad om är bäst för min kropps bästa.



Vad betyder hälsa för dig? 
Hur jobbar du med din hälsa? 

Josefi 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...