9 juli 2012

KOKOSPLÄTTAR

Kokosplättar
Pannkakor och plättar har faktiskt aldrig varit någon riktig favorit hos mig - inte ens när jag var barn. Så här i efterhand (efter konstaterad veteallergi) inser jag att jag aldrig varit speciellt förtjust i typisk "vete-mat" såsom: pannkakor, vetebröd, välling, pasta etc.

Men mina barn uppskattar pannkaka och plättar, så jag experimenterade lite i köket för att hitta ett nyttigare alternativ -  som även jag kan få smaka på.
Så här gjorde jag:

Kokosplättar:
4 ägg
3 dl kokosmjöl
1 burk kokosmjölk
50 g smält smör
1 tsk vaniljpulver
en nypa salt.

Jag blandade allt ordentligt och klickade ut små plättar i stekpannan. Denna smet blev ganska tjock då kokosmjöl har en förmåga att suga upp mycket vätska. Om du vill ha "lättare" plättar som inte blir så tjocka föreslår jag att du minskar ner på mjölet. Prova dig fram till dess att du hittar en lagom konsistens.

Jag åt mina kokosplättar med keso och hallon. Både jättegott och mättande. Passar både som frukost, middagsmål och dessert.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...