23 augusti 2012

VETEBEROENDE... KAN MAN VARA DET?


Ja, det kan man. Faktum är att många säkert är det, utan att egentligen veta om det. Sedan beror det så klart på vad man lägger in ordet beroende som är ett "starkt" ord.

Du som har provat att utesluta vetemjöl under en period kan uppleva att du känner dig matt, yr, trött och allmänt svag. Det beror med stor sannolikhet på att du reagerar på att du inte längre ger kroppen de GLIADIN OPIATER som du tidigare tillfört med maten. Gliadin är ett protein som finns i gluten med samma funtion som opiater.
Gliadinproteinet bryts ner i mag-tarmkanalen till små så kallade polypeptider som har en opiatisk verkan. Det är dessa som kan orsakar känslan av beroende, ökar din hunger och även kan utlösa abstinens då du avhåller dig från vete.
Detta gliadinprotein som finns i vete är inte bara illa för oss ur beroende synpunkt. Det ligger också bakom olika inflammatoriska tillstånd, hormonella störningar och depression.

För en person som är beroende av produkter med vete i kan det ta upp till en vecka innan kroppen har blivit "avgiftad" och symptomen som tröttet och yrsel upphör. Med vetskap om detta och att det är övergående och inte farligt är det definitivt värt att "avgifta" dig från vetemjöl för att kunna njuta av att:

  • Bli friskare tack vare ökat immunförsvar och färre inflammationer.
  • Bli gladare.
  • Bli smalare.
  • Få mer energi.
Så visst sjutton kan det vara värt några dagar av matthet om du kan uppnå allt detta. Det är heller inte alls säkert att du kommer att känna av några speciella bieffekter om du bestämmer dig för att prova att leva utan vete. Inte alla känner av några negativa biverkningar. Däremot kan det mycket väl vara så att om du avhåller dig från vete under en period och sedan äter exempelvis en lunch innehållande pasta, så kommer du att känna dig "påverkad" på så sätt att du blir trött, hängig, får ont i kropp och leder och känner dig allmänt nedstämd. Det är då man verkligen inser att vete inte behöver vara en naturlig del av kosthållningen.


Ulrika

1 kommentar:

  1. När jag försökte utesluta vete kom abstinensen efter 10 dagar. Jag var så ångestfylld och trött så jag var hela dagen i sängen. Inte ens benzo hjälpte mig med att få lugn och ro. Jag prövade äta lite bröd med smör och så försvann ångesten efter ca 10 minuter. O_O....Måste säga att jag uteslöt allt spannmål och körde paleo just med syfte att bli av med ångest som plågat mig i några år. Jag mådde bättre de första dagarna och sen kom denna mardröm. JA, man kan bli beroende av vete och just i mitt fall är det en tung drog som påverkar mitt psyke enormt. Jag ska börja om imorgon men denna gång kommer jag inte gå cold turkey.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...