12 september 2012

KOKOSTOPPAR - MED SÖTIN

Kokostoppar
Jag provar att baka med Sötin som är en ny erfarenhet för mig. Jag är överlag skeptisk till konstgjorda sötningsmedel och trodde länge att Sötin inte var ett naturligt sötningsmedel. Lite efterforskning visade sig att jag hade fel. Sötin är både ekologiskt och 100% naturligt - innehåller 0 % kalorier och har 0 i GI. Klart jag blev nyfiken!

Överlag tror jag att vi mår bra av att inte trigga vårt sötbehov genom att äta en massa sötsaker ständigt och jämt. Men självklart ska vi få unna oss något sött och gott lite då och då. Bra att tänka på är dock att se till att det söta 1. är naturligt och 2. inte behöver vara alltför sött i smaken.
Därför bakade jag dessa kokostoppar med halva rekommenderade sockermängden - då ersatt med Sötin som anses vara något mindre sött än socker. Jag "kryddade" med lite vaniljpulver, gojibär och dadlar. Supergott blev det. Jag är ju en kokosälskare av rang jag, så dessa gick hem hos mig.

Kokostoppar med Sötin:
50 g smör
½ dl Sötin
2 ägg
5 dl kokosflingor
1 tsk vaniljpulver
6 - 7 torkade, ekologiska dadlar
½ dl gojibär

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och blanda i alla ingredienser. Dadlarna klipper du ner i små bitar. Blanda väl och låt stå i 10 minuter. Forma till toppar och ställ på bakplåtspappersklädd plåt.
Ställ in i ugnen ca 15 minuter.

Blir du också nyfiken på Sötin? Läs mer och beställ HÄR.

Ulrika

1 kommentar:

  1. Härligt, ska provas någon gång. Men man kan också använda Stevia som finns att köpa på Ica.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...