16 oktober 2012

CHOKLADDOPPADE ÄPPELKLUBBOR


Spännande äppelklubbor till barnen 






För mig är det extra viktigt att hitta bra,nyttiga och roliga alternativ till gott och godis även för de underbara barnen. Grunden för en bra och sund hälsa börjar hos det lilla barnet. Här tänker jag att det är viktigt vad jag ger mitt eller mina barn. Det vi äter påverkar oss på många sätt och vis. Speciellt barn gör av med mycket energi, då de genomgår en enorm utveckling och gör av med mycket energi. Här har jag skapat en äppelklubba med mörk choklad för att det ska vara lite festligt. Kanske kan det bli barnens lördags klubba?


Recept:
3 äpplen
1 mörk chokladkaka 74%-86%
1 dl kokosflingor (med fördel ekologisk)
6-9 pinnar


Gör så här:
Beroende på hur stort ditt äpple är kan du skära en till två runda fina bitar från vardera sida från äpplet. Ju tjockare desto bättre. Pressa in pinnen i mitten på äppelskivan. Smält chokladen i ett vatten bad. Häll i rikligt med vatten i en kastrull och låt det koka upp. Bryt den mörka chokladen i småbitar och lägg ner dem i  en metall eller plast skål och ställ på vattenbadet, låt smälta när vatten är varmt. Ta av skålen när chokladen är smält.

Doppa ner äppelskivan så att båda sidorna täcks av chokladen, i nästa steg vänder du den nu chokladdoppade äppelklubban i kokosflingorna som du har strött ut på en stor tallrik.

När alla klubborna är klara lägger du in dem i frysen eller alternativt kylen för en timme eller två.

Prova gärna dig fram med olika smaker och frukter. Låt även barnen vara med och göra dessa roliga äppelklubbor.


Njut av er kreativa och roliga stund tillsammans

Josefi


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...