2 november 2012

EN HALLON OCH LAKRITS TWIST

GOA BOLLAR FÖR BARN OCH VUXNA 


    Får det lov att vara en god och mättande boll till mellanmål eller till kaffet 



Jag är något av en lakrits älskare, sedan jag för några år sedan slutade att äta smågodis helt så kan jag i bland sakan just lakritsen. Här har jag skapat ett recept med lakrits och hallon vilket jag tycker är en fantastiskt god kombination. En av dessa och jag har fått mig en njutbar lakrits dos som räcker länge. 

Nyfiken läs mer på lakritshandel

Recept:
6 stycken plommon
1 dl kokosmjöl 
1,5 dl hallon
1 tsk vanilj pulver (ekologiskt)
3 msk kokosolja 
130 g smör mjölkfritt 
1 msk lakritspulver 

Gör så här:
Klipp plommonen i småbitar, häll ner dem i en skål, häll sedan ner kokosmjölet, vaniljpulvret, lakritspulvret hallonen och sist det kalla smöret. Mixa nu alltsammans med en mixer, jag använder en handmixer för att det är bäst till dessa goa bollar tycker jag. Gör som blir bäst för dig, smaka även av med lakritsen, för den som inte är en stor älskare av lakrits kan det blir för mycket med en msk så smaka av vad som passar dig bäst. 
När du har mixat degen till en jämn smet kan du nu gå över till att knåda med händerna. När degen är fast, börjar du att rulla dessa godingar till fina bollar. När du rullat färdigt dessa och innan du ska servera så toppa med med att även rulla dem på en tallrik med lakrits pulver på. 


NJUT av varje boll 
Josefi  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...