11 november 2012

HÄLSOSMART KARRIÄR


  

NEJ TACK TILL EN DÅLIG HÄLSA JA TACK TILL MIN                          

                             ”HÄLSOSMART KARRIÄR”



Hur kommer det sig att det är så laddat när någon säger NEJ TACK till
godsaker, godis, smörgåsar, kanelbullar och alkohol. Är det för att det är socialt fel att tacka nej? Att det för att det väcker känslor hos dem som väljer att äta det goda och dricka alkohol? 

                                        

Ska det egentligen vara så enkelt som att vi alla äter de vi mår bra av, tar ansvar för vår bästa hälsa. Jag vet inte hur många gånger jag har fått olika kommentarer i relation till mina matval. I början av min ” karriär” till att välja bort olika typer av mat och godsaker,  fick jag lära mig en del om mig själv och hur människor kan reagera. Jag är så tacksam över att jag startade denna ”karriär” att vara HÄLSOSMART lyssna in min kropp och vad den mådde bra av och vad just BRA hälsa betyder för mig. I början av denna HÄLSOSMARTA ”karriär” vacklade jag ofta och tog en bit godis, en bit tårta, paj, bulle eller brödskiva för att inte göra någon besviken eller att skapa osämja. Jag åt alltså inte för min egen vinning utan för att andras känslor skulle vara tillgodosedda. Låter det konstigt? De som själva sänder ut dessa känslor och åsikter är inte alltid medveten om det. Fundera, känner du igen situationen?



När jag gjorde detta kändes det aldrig någonsin bra för mig, tvärtom det blev så fel men det var min början till att lära mig att det viktigaste är vad jag vill äta och vad jag mår bra av att äta. Det viktigaste jag har lärt mig är att vara tydlig med att berätta varför jag väljer att välja bort socker, vete, mjölk och alkohol . För att jag av olika anledningar inte mår bra. Att jag inte vill äta något som stör min blodsockernivå och också min energi. Jag vill stå stark och energifylld varje dag, inte behöva trycka i mig en godispåse för att få energi, behöva äta en bulle till kaffet som jag sedan mår dåligt av att jag ätigt. Eller dricka alkohol, som ett glad rött som kan vara gott ibland när det bara tar energi. Så fort jag dricker detta glas åker energin jag har ut på en gång. Nej tack då väljer jag bort det röda vinet, godispåsen med socker och färgämnen, mjölken för att jag inte tål den och för att det är för mycket ”socker” i den, för mitt välmåendes bästa och vete för att jag inte mår bra av det höjda blodsockret jag får, för det klistret som läggs i tarmen, för min svullna mage.




Resultatet av min ”HÄLSOSMARTA KARRIÄR” är energifylld, balanserad och lycklig.


Återkommer och berättar mer om hur min hälsa har påverkats sedan jag slutade med VETE.


Jag vill inspirera dig till att lyssna in vad som är bra för dig och din kropp.
Det du behöver välja bort i kosten och för hälsa, är rätt för just dig.
Lyssna inte på vad andra tycker och tänker kring dina val. ”Självklart undantag vid sjukdom och vid proffs hjälp”

Varmt lycka till med din HÄLSOSMARTA KARRIÄR

Josefi 

2 kommentarer:

  1. Hej på dig
    Är nu här inne och läser igen. Min mage har nu spårat ur fullständigt. Har haft problem i många år från och till. Svullen (gravid 7'e mån) gaser och stenhård mage. Avföringen helt ok inga lösa eller förstoppningar...om man nu skall snacka om det. Är oerhört intresserad av just kost och motion....men lever inte som jag lär :)
    Dess mer jag sätter mig in i olika ämnen....dess mer förvirrad blir jag. Viktklubb, Viktvältare, LCHF, GI, 5:2.....o my .... Tror att jag reagerar på förmycket kolhydrater, tex. förmycket bröd, pasta och potatis. Tror inte jag är lactos eller gluten. Och även att en stot bov är socker. Så nu måste jag ta tag i detta för så här kan jag bara inte må längre. Kommer nog vara här inne och läsa mycket framöver. Måste också gå ner mycket i vikt...hade en stroke 2010 så jag måste vara rädd om mig. Kramar och god fortsättning från Maria

    SvaraRadera
  2. Det är enkelt låt folk få äta vad de vill. Men man måste röra på sig lite också. Äter man mycket kolhydrater och fett så måste man också se till att öka mängden motion.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...