19 december 2012

RÖDKÅLSSALLAD MED INSLAG AV JULEN



RÖDKÅLSALLAD MED SAFFRAN OCH CHILI 




Den sista tiden har jag haft en fantastiskt sug efter just rödkål. Det har visat sig att min kropp just nu behöver ha kål, jag har vart sugen på både rödkål och vitkål. Glad är jag för det då det är nyttigt och gott. Nu börjar de härliga kryddorna som saffran, kanel och kardemumma komma smygandes i matlagning och bakning. Jag använder mig av kardemumma och kanel året runt nu för tiden, så saffran är den krydda som blir extra intressant att jobba med just nu. Dessutom så älskar jag smaken riktigt mycket.


Här bjuder jag på en rödkålssallad som går bra att äta som den är och njut av de härliga smakerna men även gott till en bit lax och varför inte en bit kyckling. 

Recept:
En liten rödkål
En rödlök
2 dl valnötter
Ett päron
1 dl olivolja
0,5 gram saffran
1 tsk chiliörtsalt


Gör så här:
Skär rödkålen i fina strimlor, lika så med rödlöken, skär även päronet i fina skivor.  Blanda olivoljan och kryddorna i en skål. Häll ner rödkålen,rödlöken, hälften av päronet och valnötterna i en skål och blanda om. Innan servering lägg upp den färglada salladen på ett fint fat, toppa salladen med resten av valnötterna och päronskivorna.




// Josefi 

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...