5 december 2012

SUG EFTER RÖDKÅL



                                 

                    DEN NYTTIGA RÖDKÅLEN 





Här om dagen när jag var och handlade så fick jag ett starkt sug efter just rödkål.
Min kropp berättade tydligt och klart för mig att jag skulle köpa och laga i ordning denna vackra rödkål, för visst är den vacker med sin aubergine färg? Väl hemma när jag hade lagat i ordning denna läckerhet så njöt jag extra mycket när vid middagen.


TIPS! ÄT RÖDKÅL ÅRET RUNT
Rödkål är supernyttigt och fullt med antioxidanter. Den hemlagade versionen utan socker är den nyttiga och en god hälsokälla för oss. 
Utöver antioxidanterna innehåller rödkålen massor av B- och C-vitaminer samt kalium. 
Kålen sägs dessutom ha en välgörande effekt vid magkatarr och magsår. 

Läs mer om rödkål på http://www.sund.nu


För mig är detta häftigt och viktigt, min kropp ger mig signaler på att jag behöver ha olika näringsämnen, jag lyssnar in, går till affären, handlar, åker hem och tillagar äter och riktigt känner hur längtan i kroppen och balansen lägger sig och förvandlas till en nöjd kropp.

Det kan tyckas vara svårt att veta hur det ska kännas. Det krävs lite jobb bakom att kunna  känna in vad kroppen behöver ha för näringsämnen. Men det är viktigt, spännande och intressant att lyssna på kroppen och följa med. Prova nästa gång du är och handlar att ställa dig vid frukt och grönt diskarna. Känn in, titta på frukterna och grönsakerna.

      Fråga?


  • Vad behöver min kropp nu? 
  • Vad är jag sugen på? 
  • Vad skulle vara gott att äta just nu? 
Det kan hända att du får oväntade eller väntade svar som säger ljus choklad, då finns det en möjlighet att du är trött och behöver ha snabb energi. Fråga igen och se vad du får för svar. Kan hända att du får svar att du är sugen på morot då den innehåller en del kolhydrater. Prova får du se, det är bra för din hälsa och så är ett stort plus att det är kul också. 


// Josefi 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...