22 februari 2013

DETOXTIPS #2 - leverrening

En gång i veckan kan du hjälpa kroppen att rena levern genom att göra en dryck på grapefrukt, citron, vitlök, ingefära och olivolja (extra virgin).
Denna dryck gör att toxiner och slaggprodukter lämnar levern och kroppen. Den hjälper också till att rena blodet och det lymfatiska systemet. Detta skyndar på reningsprocessen.

Gör så här:

  1. Ta ungefär 3 deciliter färskpressad grapefrukt- och citronjuice och späd ut den med 2 deciliter vatten.
  2. Riv 1 eller 2 färska vitlöksklyftor och en liten bit färsk ingefära. Pressa ned detta i fruktjuicen med vitlökspress.
  3. Tillsätt 2 matskedar olivolja och blanda med juicen i en mixer.
  4. Efter detta dricker du två koppar örtte - gärna med renande verkan.
Viktigt att du ser till att vara avslappnad när du dricker drycken och att du tar dig tid att ta det lugn även efteråt. 

3 kommentarer:

  1. Är det bara jag som blir deppad och inte peppad av detox?
    Nu har det ju gått lite mer än 4 dagar av detoxen och jag har varit väldigt strikt, tycker jag. Inget kaffe, socker, mjöl, frukt (förutom banan) , kakao. Jag dricker minst 2 liter vatten om dagen, varmt te, börjar morgonen med ljummet vatten med citron i, viss del raw food samt diverse superfoods; spirulina, vetegräs, maca, hampaprotein och gröna juicer/smoothies.
    Jag hade en ganska jobbigt 3:e dag med huvudvärk och ont i kroppen, men det känns bättre. MEN min mage är inte med! Den ser ut som en uppsvälld bulle och den känns uppsvälld med allt vad det innebär. Och jag som innan detoxen äntligen fått den att funka bra varje dag (tarmtömning). Och äntligen gått ner i vikt. Och nu känner jag mig bara som en uppsvälld blobb 
    Blir deppad av detta. Det är helt ok att köra detox för mig, men då vill jag ju kunna känna lättnad i kroppen och energi. ”Alla andra” får ju sån energi och mår toppen… Några tankar om varför det blir såhär för mig? Känner att annars är det lika bra för mig att gå tillbaks till ”good enough” och köra ca 50 % raw food och resten ”vanligt” men mestadels utesluta mjöl och vitt socker.

    SvaraRadera
  2. Så tråkigt att höra att du inte mår bra av detoxen. Det är svårt att sia om vad det är som inte fungerar för just dig eftersom det kan bero på så många olika faktorer.
    Min första tanke är om du kanske får i dig för lite fibrer? Kanske är det därför som magen inte vill fungera. Du skulle i sådana fall kunna se till att äta mer och fler fiberrika grönsaker och rotfrukter.
    Annars tänker jag att du precis som du själv är inne på ska gå tillbaka till "good enough" men vara noga med att inte få i dig socker och vetemjöl.
    Det är jobbigt när inte magen fungerar och det påverkar hela ditt mående. Hoppas du mår bättre snart. /Ulrika

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...