13 mars 2013

GRANATÄPPLE - SUPERFRUIT...

Granatäpple är definitivt en av mina favoriter - både pressad som juice och naturell. Jag gillar kombinationen av de lite bittra smaken och den fräscha sötman.

Granatäpplet är proppfullt med antioxidanter och innehåller ämnet Ellaginsyra som har visat sig kunna skydda mot både cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Granatäppeljuice har också visat sig kunna både förebygga och förbättra åderförkalkning.

Det har forskats mycket kring granatäpplets hälsofrämjande aspekter och olika studier har kunnat påvisa att det ger goda hälsoeffekter inom många olika områden. Här är ytterligare några exempel:
  • Prostatacancer
  • Lungcancer
  • Inflammationer och bakterietillväxt
  • Benskörhet
Granatäpple är god och hälsosam både att dricka som jucie och att äta naturell. Att använda i smoothies och att strössla de goda kärnorna över en sallad är mina favoritområden. Om du väljer att köpa granatäppeljucie, så kontrollera noga att den innehåller så hög halt av granatäpple som möjligt - helst 100 %. Annars är den utblandad med vatten och i värsta fall socker och då är det inte lika hälsosamt längre. 
Om du vill äta den naturell kan det vara lite besvärligt att dela på och komma åt de goda och fruktrika kärnorna. Dels brukar det skvätta ordentligt och granatäppeljuicens mörkröda färg lämnar gärna fläckar efter sig. Titta på filmen nedan, så får du ett suveränt tips på hur du kommer åt det goda innehåller på ett lätt och fläckfritt sätt.


Granatäpple har även visat sig ha en positiv inverkan på hyn och påstås kunna få vem som helst att se yngre ut om vi ser till att äta/dricka granatäpple regelbundet.

Numer kan du även hitta frysta granatäppelkärnor i en välsorterad livsmedelsaffär. Så leta både i frukt- och frysdisken nästa gång du handlar.

Ulrika

Källor:
Sund.nu
Aftonblandet Hälsa
Ema's & Herbs


3 kommentarer:

  1. Rätta mig om jag har fel, men har för mig att jag sett fryst granatäpple bland bären i frysdisken? Känner att det vore enklare än att köpa en färsk, tycker det är så krångligt att få ut kärnorna., Tror du att dessa fysta går lika bra? Skulle vilja testa i min smoothie.

    Annars köper jag färdig juice på hälsokosten. Den är supergod! :) Lite besk och söt precis som du säger.

    SvaraRadera
  2. *enkare att köpa frys än färsk... råkade radera hälften... hehe

    SvaraRadera
  3. Självklart går det lika bra att använda sig av fryst granatäpple. Fyrsen håller vitaminerna färska och fina dessutom. Och precis som du säger är det så mycket enklare. Men ibland tycker att det känns lite lyxigt att köpa frukten hel och ta hand om det "skattliknande" innehållet - som små röda rubiner ;-).

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...