11 april 2013

FÖRDELAR MED LÖPNING



Nu äntligen är löpsäsongen här. För mig är det ett av det bästa vårtecknen att det är många ute på vägarna och springer. Jag själv älskar att sätta på mig joggingskorna öppna dörren och bara springa dit benen bär mig. Glädjen spirar i kroppen och energin lika så.




Något annat som jag tycker är häftigt är just kraften, mål fokusering, glädjen, energin, kämparglöden jag möter i varje person som springer förbi mig längst vägen. Har ni tänkt på vad mycket det är som ligger bakom löpningen vilka mervärden löpningen har, desto mer jag funderar ju mer bra bonusfaktorer hittar jag.


  • Att jobba med olika mentala delar när du springer, en del har mycket att jobba med på olika plan och här kan du släppa fram dem medan du springer. 
  • Annat som är bra med löpningen är att sortera tankar och intryck efter en lång dag. 
  • Att jobba med att sätt delmål och mål. För varje gång du springer kan du ha olika mål med exempelvis hur långt du ska springa, hur lång tid det ska ta. 
  • Ditt hjärta får jobba på bra och det ger dig kraft och mer ork. 
  • Du får mer energi av att springa och orkar med alla andra sysslor bättre, som att göra ett bra jobb, vara en bra mamma, vän, partner.
  • När du investerar i dig själv och din hälsa flyter livet på lättar och även motgångar är lättare att hantera. 
  • Konditionsträning bidrar till bland annat att du får en bättre blodcirkulation, det sänker ditt blodtryck, ökar ämnesomsättningen och ökar även styrkan i leder. 
  • När du springer ökar kroppens produktion av måbra-hormonerna dopamin, serotonin och endorfin. 
  • Att få frisk luft.
  • Att få ny härlig energi.
  • Bra kondition 
  • En stor bonus är och då lägger jag betoningen på bonus, är just att du kan går ner i vikt av att springa. 
  • Att må bra. 
Mer inspiration hittar du på www.jogg.se där kan du läsa mer om löpardagbok, bloggar och diskussionsforum.

 
// Josefi 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...