21 april 2013

GÅ DIG I FORM




GÅ DIG I FORM

Promenader har alltid vart en av mina stora motionsfavoriter. TOPPHÄLSA tar  5 punkter varför det är bra att promenera 



1. Bli stark och orka mer. Med promenader får du bättre kondition, mer muskler och ett starkare skelett.

2. Håll vikten/ gå ner i vikt. Med promenader ökar ämnesomsättningen, blodsockret regleras,insulinkänslighet ökar och sötsuget minskar.

3.Bli glad och sexig. När du promenerar produserar kroppen mer må bra hormonerna dopamin,serotonin, och endorfin. Vilket även motverkar depression ökar sexlusten.

4. Slipp stress. När du går gör sig kroppen av med överskottet på stresshormon adrenalin och nordadrenalin. Vilket även gör att du sover bättre och slipper stessmagen.

5. Friskare nu. När du går sjunker det onda kolestrolet. Vilket bidrar till ett starkare hjärta, magen fungerar bättre och immunförsvaret stärks.

Hälsovinsterna är många och jag blir påmind om varför en till två  promenader i veckan gör susen. Framför allt så förstår jag vinsten med att ta mig tid att gå. Jag får tillbaka mångfaldigt med energi och hälsa.
Jag njuter av att gå på en frisk promenad och då hälst vid vattnet, i skogen eller vid mina ängar. De ängar som jag ibland burkar skriva om där jag även tar mina härliga löprundor.  Om jag inte har tid att åka till Friskis & Svettis där jag tränar styrketräning , är lite förkyld och inte kan springa så kan jag alltid ta mig en promenad. En promenad på 45 min till 60 min ger så mycket tillbaka, jag får massor på pluskontot. Orkar mer och mår bättre.
Alla dessa promenader som jag njuter av, får rensa intryck, ladda om ny energi har även under alla dessa år laggt grunden för min kondition som idag är på topp.

För mer inspiration titta in här topphälsa 




GÅ DIG I FORM – GE DIG SJÄLV PROMENADER -OCH MÅ GOTT

// Josefi 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...