1 augusti 2013

CHOKLADTÅRTA MED CITRONKRÄM OCH JORDGUBBSTÄCKE


Chokladtårta med citronkräm och jordgubbstäcke 


När det är sommar tycker jag att det är trevligt att baka en god jordgubbstårta för att bjuda vänner på en helt vanligt onsdag. Under sommaren är det lite mysigt att känna att det är lite extra mitt i veckan oavsett om man jobbar eller har semester. 

Receptet på denna tårta kom jag på under midsommar då det bjöds på tårtor både gjorda på vetemjöl, mjölk och socker vilket jag inte äter. 




För mig är mörk choklad lite extra och något jag äter i blad som godis, det två andra favoriterna citron och jordgubb är något jag äter mycket av just på sommaren och då gärna i olika former. Där av att dessa tre smaker fick vara med i denna HÄLSOSMARTA sommartårta. 


Recept tårtbotten                                                               
100 g laktosfritt smör
50 g mörk choklad 74 % -80%
1 dl kokosmjöl
2 ägggulor 
2 äggvitor

Citronkräm
1 dl laktosfri grädde 
2 msk citronsaft ekologiskt 
1 tsk vaniljpulver (ekologiskt) 
3 ägggulor 
5 droppar Sweet leaf stevia vanilj 

Topping
1/2 liter jordgubbar 
Skär jordgubbarna i skivor. 


Gör så här tårtbotten
Sätt ugnen på 175 grader. Smält smör och chokladen i en kastrull, ställ nu den åt sidan och vispa ner äggulor sweet leaf stevia vanilj och kokosmjölet. Vispa äggvitorna för sig och vänd försiktigt ner i chokladkrämen. 
Fördela chokladsmeten i en form med avtagbar kant, grädda i mitten i ugnen i 15 minuter. 

Citronkrämen
Koka upp i dl laktosfrigrädde i en kastrull, tillsätt citronsaften, vaniljpulvret, stevia dropparna och äggulorna. Vispa intensivt, när krämen har blivit tjock så tar du av den och låter den svalan ställl sedan in den i kylen tills det är dax att lägga att göra tårtan. 

Skär jordgubbarna i skivor och lägg i en skål . 
Lägg nu chokladbotten på ett fint fat eller tallrik. Be ut citronkrämen över botten och toppa med jordgubbarna. Ställ in i kylen och låt stå i någon timme innan det är dax att servera. 


// Njut av er stund
  Josefi 

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...