20 september 2013

ÄPPELPAJ



Nu är det äppeltider och jag kan avslöja att en stor favorit hemma hos mig är just äppelpajen.
I detta recept har jag bara använt mig av naturligt socker från honungen vilket blev mycket gott. Sen har jag provat att använda mig av Risentas GI gröt på nyponbitar, röd quinoa, krossat bovete och bovetefilngor vilket gör äppelpajen mycket nyttig vilket är en trevig bonus.
Passar bra till fikat, som mellanmål men även till frukost.

Recept: 
4 äpplen
2 dl Risenta GI gröt med nyponskal,
innehåller krossat bovete, boveteflingor och röd quinoa.
2 dl kokosflingor
1,5 tsk kanel
1 tsk vaniljpulver den ekologiska
1-2 mts honung
50 gram laktosfritt smör


3 dl laktosfrimjölk och en halv tesked vaniljpulver.


Gör så här: 

Skölj GI gröten då skalet på bovetet är giftigt och kan åstakomma klåda i ögonen.
Skär äpplena i tunna skivor, lägg ner dom i en smord form och pudra kanel och strimla honungen över.
Stek GI gröten, kokosflingorna tillsammans med kanelen och vaniljen i en stekpanna i ca 4-5  minuter.
Stör över smuldegen på äpplena och ställ in i ugnen på 180 i ca 20 minuter.

Vispa den laktosfira grädden tjock och häll ner 1 tsk vaniljpulver.


Njut nu av din äppelpaj
Josefi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...