18 november 2013

VÄND PÅ STEKEN - BÖRJA MED ATT VÄLJA GRÖNSAKER



Jag är köttätare, dock äter jag helst kyckling, kalkon eller fisk, men utesluter inte rött kött helt.
Tidigare gjorde jag som jag tror att så många andra gör - utgår från vilket kött man ska ha till lunch eller middag, funderar sedan på vilka tillbehör i form av pasta/potatis/ris etc. för att slutligen slänga med en eller ett par grönsaker för att liksom "lätta på samvetet".

Nu gör jag precis tvärt om. Jag börjar i princip alltid med att välja vilka grönsaker jag vill äta. Ofta går jag efter säsong, det som finns ekologiskt och det som väcker mitt intresse i grönsaksdisken.
Därefter funderar jag på vad jag kan tänkas vilja ha till.
Fördelen blir att jag förutom att jag äter betydligt mer grönsaker på det här sättet dessutom äter efter säsong och vad kroppen talar om för mig att den behöver. För den talar till mig där i grönsaksdisken mellan purjolöken och vitkålen. Den kan klart och tydligt tala om för mig att det är just rödbetor som ska bli speciellt gott att äta.

Vad skulle hända om DU också började utgå från grönsaker och rotfrukter innan du väljer kött och tillbehör?
Varför inte prova?

Det enda du riskerar är att få i dig mer nyttiga vitaminer och mineraler. För att inte tala om alla fibrer. Mums säger hela kroppen. Och själen blir också lycklig av alla goda smaker.

För mig har det inneburit att köttkonsumtionen har minskat och det tror jag är bra både för mig och min hälsa, men också för miljön. Jag väljer också att äta flera mål i veckan som är enbart vegetariska.

Ulrika

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...