11 december 2013

APELSINBOLLAR MED CHOKLADSMAK rawfood utan socker, vetemjöl och mjölk


Är det något som jag kan längta efter under juletider så är det goda chokladpraliner. MEN eftersom att jag är känslig för socker och gärna väljer ett hälsosamt alternativ som även är gott för min kropp. Så tänkte jag denna jul byta ut dessa mörka chokladpraliner till några goa HÄLSOSMARTA- bollar i stället. Dessa apelsinbollar tycker jag är söta och goda. Jag blir nöjd efter en och vill inte ha något mer. Precis som jag vill ha det.


Recept: 
10 färska dadlar
2 ekologiska apelsiner
3,5 dl riven kokos
2,5 msk kokosolja
(15 droppar sweet-drops-stevia-clear )
1 tsk vanilj
2,5 msk kakao ekologisk 

Gör så här:
Klipp dadlarna i små bitar och var noga så att inte kärnan kommer med er i bunken. Riv ner apelsinskalet i bunken, skär sedan apelsinerna på mitten och pressa ner vätskan. Häll ner kokosen med vaniljen och kakaon. Slutligen häller du ner kokosoljan i bunken. Mixa nu med din stavmixer så att du får en fin och jämn smet. Rulla nu dina bollar i den storleken som passar dig.
Innan du har i steviadropparna smakar du av. Om du gärna vill ha extra sött kan du droppa ner 15 stevia clear. Annars så nöjer du dig med sötman från dadlarna.
Förvara dem i kylen eller frysen tills du ska servera dem.












Njut
Josefi

1 kommentar:

  1. Vad är sweet-drops-stevia-clear och var får man tag på det?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...