1 december 2013

SVARTKÅL PÅ EN PUMPA OCH FÅROSTBÄDD = VEGETARISKT

Jag har definitift fått en ny god favorit. Det som är bra med denna rätt med svartkål är att du kan äta den  precis som den är eller så kan du välja att ha någonting till, förslagsvis lax i ung eller chikärtor med olivolja, salt och peppar.

Det bästa med att äta svartkål är att det är från säsongen. Gott och mycket nyttigt. Jag ställer mig offta frågan när jag är och handlar - vad behöver jag just nu och har fått svaret grönkål och nu efter jag har provat svartkål så får jag även det svaret.



Att använda sig av denna enkla metod som det ligger en hel del träning bakom är att kroppen får precis vad den behöver och när vi får de vi behöver i from av bland annat vitaminer, mineraler, fetter så får vi bra energi och mår gott.

Recept: 
 250 gram Svartkål
 2-3 stora vitlöksklyftor
1,2 tsk örtsalt (ekologiskt)
1,2 dl pumpafrön
3 dl havregrädde
120 gram Fårost
1/2 dl olivolja


Gör så här: 
Skölj och skär bort stjälken på svartkålen. Strimla sedan fint. Häll ner olivoljan i pannan välj svag värme 5 av 9 och riv sedan ner vitlöken, låt fräsa i 1 minut. Om du inte tycker om vitlök kan du fräsa en gul lök i stället. Var noga med att du inte bränner dig om oljan sprätter. Häll sedan ner den strimlande svartkålen och fortsätt att steka på svag värme i ca 4-6 minuter. Häll ner örtsaltet och även havregrädden. Rör nu runt så att smakerna fördelas.Rosta nu pumpa kärnorna i 2 minuter, den första minuten på värme 5 av 9 grader, under den andra minuten häller du ner 1 msk olivolja.
Servera på ditt favorit fat,  lägg på den stekta kålen, strö över pumpakärnonra och skär lämpligt många bitar fårost



Njut
Josefi



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...