12 juni 2014

GRÖNSAKSMOS TILL BARNEN


Ett av det absolut bästa knep att få barn och eller vuxna också för den delen att äta grönsaker är att mixa ner grönsaker med annat gott i maten man lagar. Här har jag gömt godsaker som aubergine, blomkål och schalottenlök. Familjen älskade detta mos och gissa om jag blev glad. i Mitt nästa mos kommer jag ha zuccini, återkommer med recept om det blir godkänt hos stor och liten i min familj.



Recept: 
Ett stort blomkålshuvud
1/2 aubergine
2 charlottenlökar
1,2-2 dl havregrädde
2 tsk örtsalt


Gör så här: 
Skär auberginen i tunna skivor och stek den sedan i laktosfrittsmör i en stekpanna tills de blir mjuka på båda sidorna. Skär löken och stek den tillsammans med auberginen. Skär buketter av blomkålshuvudet och koka upp i vatten med tillsatt salt. Jag väljer att koka under ca 5 minuter på låg värme. Sedan häller jag ut vattnet, häller på havregrädden, lägger ner den stekta löken och auberginen och har slutligen på örtsaltet och avslutar med att mixa alltsammans till ett fint mos.

Servera gärna i någon av dina favoritskålar

Josefi 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...