30 juni 2014

MUG CAKE - på mandelmjöl och havregryn


Mug cake är smidigt, snabblagat och går att variera i det oändliga. Ett perfekt sätt att mixa ihop en riktigt nyttig frukost, mellanmål eller kanske till och med att bjuda på till kaffet. Just denna variant är både söt och god och kan med fördel bjudas på som ett hälsosammare alternativ till vanligt fikabröd.

Du behöver:
1 ägg
½ dl havregryn
½ dl mandelmjöl
½ dl kokosmjölk (eller annan mjölk)
1 msk linfröolja
1 tsk kanel
1 msk honung
10 hasselnötter
4 - 5 jordgubbar till kakan och mer om du vill till serveringen

Gör så här:
Mixa ihop ägg med havregryn, mandelmjöl, kokosmjölk, linfröolja, kanel och honung. Mixa sedan ner hasselnötterna snabbt så att de bli grovhackade. Skölj och dela jordgubbarna och lägg dem i botten på en mugg/kopp. Häll på smeten och grädda i mikron i 2 - 3 minuter på full effekt.
Stjälp upp kakan och servera med en klick kokosgrädde(eller vanlig grädde) och några färska jordgubbar om du vill.

// Ulrika

4 kommentarer:

  1. Mmmm...! Det låter verkligen jättegott! Men är det verkligen så hälsosmart att äta micrad mat? Jag för min del tror inte det och undviker micrat som pesten! Men det måste ju gå att grädda i en vanlig ugn också!?!

    SvaraRadera
  2. Nja, det där med micro råder det ju delade meningar om faktiskt. Jag använder micro ibland, men försöker att till största delen använda ugn och spis.
    Jag brukar grädda min mug cakes i ugnen också. På ca 200 grader i ca 10 -15 minuter brukar de bli klara, det beror lite på formens storlek. Blir precis lika bra och gott, och kanske också lite hälsosammare ;-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar!! :D
      Vill passa på att säga att jag verkligen uppskattar er fina blogg och alla härliga recept! Det finns så mycket inspiration här! Tack för det! :-)

      Radera
  3. Tack Annelie för de fina orden!
    Det gör oss verkligen jätteglada :-). Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...