28 juni 2014

SPARRISPAJ VETEFRITT



Här bjuder jag på en delikatesspaj nämligen något så läckert och proppfullt med nyttigheter som sparris. Det är första gången som jag gör en matpaj på kikärtsbotten. Gott blev det och hela familjen gillade denna, stor som liten. Hoppas att även du kommer att gilla denna paj, själv kommer jag att laga denna ofta, då den är god, mäktig och hälsosam. En bra kombination som passar mig utmärkt, dessutom är den lätt att göra också.

Recept till två pajer en liten och en stor, den ni ser på bilden är den lilla. Jag gillar att göra mycket för att sedan njuta av de goda.

Recept till pajbotten 
3 burkar ekologisk kikärtor
2 ägg
1 dl havregrädde
2 tsk örtsalt

Recept till fyllningen
3 ägg
3 dl havregrädde
2 tsk örtsalt
5 dl riven ost ( jag valde en stark ost som var vällagrad)
2 charlottenlök
1,2 knippe färsk sparris



Gör så här:
Skölj kikärtorna i vatten och lägg sedan i en bunke, kläck ner äggen och häll ner havregrädden och örtsaltet. Mixa nu samman med en stavmixer så att det blir en fin smet.  Smörj formarna rikligt med olivolja.

Till fyllningen tar du tre ägg och kläcker dem i en bunke, häller ner 3 dl havregrädde, likaså två tsk örtsalt, river din valda ost och häller ner 5 dl ost i bunken, hackar löken och häller ner i bunken. vispa nu samman fyllningen ordentligt.

Tryck nu ut pajdegen i formarna och häll sedan på fyllningen. Slutligen toppar du med sparrisen. Jag valde att hacka dem i både stora och små bitar för att sedan dekorera snyggt innan gräddningen.


Gräddas i ugnen på 180 grader i 25-30 minuter




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...