16 augusti 2014

INTERVJU MÅBRA NR 9 ”NÄR JAG SLUTADE MED SOCKER FÖRSVANN SVAMPEN”

Jag är van att prata inför grupp och berätta om mina erfarenheter av att ha slutat med vitt socker. Varför jag slutade och vad mina hälsoeffekter blev. Detta är första gången jag är med i media gällande mina goda hälsoeffekter med att sluta med vitt socker. Ärligt talat så känns det fantastiskt bra att få möjligheten att dela med mig till andra om hur bra det kan bli av att sluta. Vi är idag mycket medvetna om att sockret  påverkar oss på olika sätt. Hoppas att många som behöver få inspiration att prova att sluta med socker läser intervjun med mig i september numret nu 9 i mabra.com.



Jag har haft problem med svampinfektioner och det är som ni kanske förstår inte så kul. Det jag vet är att många kvinnor drabbas av detta och att det är relativt vanligt. Det bästa med att jag slutade med sockret var att jag fick bort de återkommande svampinfektionerna, jag fick mer balans i min kropp, mitt sug efter det söta var borta. Plötsligt så kretsade inte mina tankar runt vad jag skulle äta för gott som var sött längre. Utan jag började mer och mer längta efter just de min kropp behövde. I klartext betyder detta att när jag valde bort sockret, som står i vägen och stör vad min kropp bättre vill ha för att må bra. Så började jag lära mig att känna efter och känna in vad min kropp behövde. I dag känner jag direkt vad jag har brist på i kroppen, suget är starkt efter just exempelvis en ört, grönskar, frukt och eller bär. Kroppen kommunicerar tydligt med mig i dag.

Låter det konstigt för dig? Jag förstår att det kan göra det.

Prova att utesluta sockret från ditt liv i ett antal valda veckor och se vad som händer med dig?

Jag har slutat med det vita sockret och näst in till med halvfabrikat också, där gömmer sig mycket dolt socker. Känner tacksamhet över att jag tog steget att sluta och min bonus är att jag mår prima bra.

Vad har då vart svårast med att sluta med socker? 

Det svåraste med att sluta med socker har vart de sociala situationerna. Alla de gångerna jag blivit bjuden på fika, godis och allt som kan tänkas innehålla socker. Att baka och eller köpa något och bjuda på till vänner och familj är stark förknippat med känslor. Jag har under många år övat på att säga -nej tack, jag äter inte socker längre för jag mår inte bra av det. Det bästa är att jag har valt att lyssna på vad jag mår bra av och det var att sluta med socker. Det kommer alltid finnas de som har åsikter om att jag väljer att inte äta socker. Det får ha sina åsikter och värderingar om det. Jag har valt min väg utan socker och det känns rätt och skönt för mig. För mig är det en livsstil,  jag är så tacksam för min hälsosmartalivsstil som jag valt och alla de hälsoeffekter det har gett mig. 



Köp gärna tidningen och läs om kostrådgivarens Annika Panotzki "21 dagarskur” för att ta bort sockret från candidabakterierna  kuren kallar hon ”conscious detox” 
Gör som jag följ MåBra på facebook och få bra inspiration. 


Ta hand om dig du är viktig 
Josefi 

1 kommentar:

  1. Jag levde i 3½ år på min vegetariska variant av LCHF och åt naturligtvis inget socker under den tiden - undantaget lite ekologisk, mörk choklad nån gång ibland (med rårörsocker). Tyvärr lärde jag mig inte förstå och kommunicera med min kropp under den tiden..! :-(
    Nu försöker jag undvika gluten, socker och alltför mycket snabba kolhydrater, men när min ene son fyllde 20 år härom dagen fuskade jag och åt en liten bit pizza, en chocolate chip cookie, en skiva sockerkaka, liiiten strimla kladdkaka och två små bitar supersöt marängtårta. Man skulle kunna tro att jag skulle märka av nån effekt av det, typ få ont i huvudet eller magen, bli tröttare än vanligt eller nåt annat symptom, men icke! Det gör det såå mycket svårare att avstå från allt sånt där jag inte vill äta/dricka...! :-(
    Jag är så himla medveten och uppmärksam på vissa saker, men min kropp är helt klart ingen av dem..!! :-(

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...