17 september 2014

CHOKLADKAKA MED RÖDBETOR OCH KANEL (utan socker, vetemjöl eller mjölk)


Det började med att jag skulle göra min favoriträtt till kvällsmat. Kokta rödbetor med chevréost. Det blev några rödbetor över och jag funderade på vad jag skulle göra med dem. Då tänkte jag att jag måste bara prova att baka med rödbetor som har en både söt och fyllig smak.
Resultatet blev denna härligt smakrika chokladkaka.

Du behöver:
3 rödbetor
3 ägg
2 msk kokosolja
1 dl kako
1 dl kokosmjöl
1 dl riven kokos
10 - 15 torkade aprikoser
3 msk honung
1 msk kanel

Gör så här:
Skölj och skala rödbetorna och riv dem fint med rivjärn eller i matberedare.
Lägg rivna rödbetor i matberedaren och häll ned ägg, torkade aprikoser (antal beror på hur söt du vill ha kakan) och kokosolja. Mixa ihop tills aprikoserna är helt mosade och allt har blivit en jämn smet.
Häll sedan ner kakao, kokosmjöl och riven kokos och mixa ihop. Därefter tillsätter du honung och och kanel och blandar väl.
Smörj en brödform med lite kokosolja och "bröa" med lite riven kokos. Häll ner smeten i formen.
Grädda i 200 grader ca 25 minuter. Kakan ska vara lite mjuk inuti, men inte för kladdig.

// Ulrika


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...