12 september 2014

GÖR DITT EGET KOKOSSMÖR


Kokos i alla former hör till mina favoriter. Nyttigt är det också och ett fett som sägs kunna "bränna" mer än energin det innehåller. Kokos innehåller visserligen mättat fett, men av en typ som är lättupptagligt och lätt nedbrytbart av våra kroppar till skillnad från annat mättat fett. Gör gott för känsliga magar och tarmar. En del kan dock vara känsliga för för stora mängder, i varje fall inledningsvis, så börja smaka med måtta.
Kokosolja använder jag flitigt i smoothies, kaffe, teet, att steka i samt när jag bakar. Kokosmör har börjat dyka upp i recept lite här och där. Det går att köpa för en ganska rejäl slant, så jag bestämde mig för att prova att göra det själv.
Det enda du behöver är en påse riven kokos, en matbererare med mixerkniv och 10 minuter.

Bara häll den rivna kokosen i din matberedare och kör på full effekt i ca 10 minuter. Om det behövs får du stanna matberedaren några gånger och "putta ner" de kokosflingor som eventuellt fastnar på kanterna.
Efter ca 10 minuter har du fått en cremeliknande kokosblandning som smakar väldigt gott.
Förvara kokossmöret i en burk i rumstemperatur - i kylskåp blir det för hårt.

Går att använda i bakning, matlagning, smoothies, i desserter mm.
Mer smakrik och inte lika fet konsistens som kokosoljan.

// Ulrika

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...