23 december 2014

GRÖNKÅL MED EN BÄDD AV ÄPPLE OCH HONUNG




Som jag har skrivit förut så är grönkål en stor favorit här hemma och även en nyttighet utöver det vanliga. Ni kan läsa mitt förra inlägg om grönkål här Grönkål

Här bjuder jag på något riktigt gott att njuta av vid julbordet och god mat under julhelgen.
Grönkål med en bädd av äpple och honung.


Recept: 
Ca 100 gram grönkål
2 röda äpplen
2 msk honung
2 msk citronsaft
1 tsk grovkorning peppar
1/2 tsk örtsalt
1/2 dl olivolja

Gör så här: 
Hacka grönkålen i småbitar och ta bort den hårda själken. Häll ner lite olivolja i stekpannan och lägg sedan grönkålen och örtsaltet i pannan för att steka i ångar minuter 3 min ca. Häll på resten av olivoljan och när nu grönkålen är klar lägger du den i en bunke för att vänta medan du steker äppelskivorna du har skurit till i ca 2 minuter, du häller på citronen och honung på äppelbitarna. När det är klart deras du av stekpannan från plattan. Tar fram en form du vill servera i lägger i grönkål i botten och lägger på äppelbitarna som en rad i mitten av bädden av grönkålen.


Njut av din grönkåls bädd med äpplen 

Josefi 

1 kommentar:

  1. Åhh de där låter jättegott. De ska jag prova nästa gång jag hittar grönkål i butiken. Tycker de börjar bli tomt på det nu. /Sabine

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...