15 december 2014

GRÖNKÅLSSALLAD MED APELSIN OCH SAFFRAN



Grönkål är så fantastisk nyttig och gott på alla sätt. Under grönkåls säsongen när jag kan köpa den i affären så försöker jag att få in grönkål varje dag. Här bjuder jag på en god sallad med apelsin och saffran. För kännedom som smakar salladen ännu mer dagen efter när den har fått stått och dragit åt sig alla godsaker.


Recept:
120-150 gram grönkål
1/2 dl olivolja eller rapsolja
0,5 gram saffran
2 apelsiner eko
1,5 dl valnötter
1 msk honung


Gör så här:
Skär bort det hårda från grönkålen och sedan skär du grönkålen i små bitar. Apelsinerna skalar du och skär dom i skivor för att sedan dela dem på mitten. 1,2 apelsin i salladen och resten som granering. Lägg grönkålen, apelsin bitarna i en bunke, häll ner oljan, saffran och honung. Sist valnötterna och så rör du om ordentligt så att det blandas om.

Förvara i en burk eller skål i kylen och ta fram strax innan du ska servera din njutbara sallad.

Jag gillade salladen när jag hade gjort den, mycket god. Dagen efter var den ännu godare då alla smaker var ännu tydligar.

Josefi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...