1 januari 2015

CHOKLADMOSSE MED APElSIN



Till nyårsafton bjöd jag mina gäster på en hälsosam variant av chokladmosse med apelsinsmak. Inget tillsatt socker alls förutom den i chokladen som var på 74 procent kakao. En fräsch efterrätt och en pigg start på det ny året. 2015 känns som ett år då jag kommer att njuta av smaker och kryddor som ger mig energi och stärker min kropp extra mycket. Kort och gott ett fräscht och stärkande 2015 väntar mig.

Recept: 
5 dl laktosfri grädde
1,2 eko apelsin
100 gram 74 procent choklad
4 ägg

Gör så här: 
Vispa grädden tjock, smält chokladen i ett vattenbad på spisen var observant så att du inte bränner dig. Riv 1,2 apelsin på den grövre sidan på rivgärnet plus ta saft från 2-3 msk apelsinsaft. Kläck äggen och fördela gulan i en bunke och vitan i en annan bunke. Vispa vitan hård. Rör ner chokladen med äggulan plus apelsinsaften. Häll ner apelsinskalet i den tjocka grädden, Häll nu ner grädden med chokladröran rör ordentligt om tills den bruna färgen tydligt träder fram. Vänd slutligen ner äggvitan i smeten. Om det blir svårt att få en fin jämt smet så är det bara att röra om ordentligt tills du får den fina smeten. Klicka ner chokladmossen i skålar du  ska servera i och förvara i kylen över natten och eller i ca 3-4 timmar innan servering. Dekorerar gärna med en bit apelsin vid servering.

Njut av din chokladmosse 

Josefi 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...