1 april 2015

BLÅBÄRS OCH ”CHOKLAD” MUFFIN (utan gluten och vitt socker)






Här bjuder jag på härliga saftiga blåbärs muffins med chokladsmak. Perfekt till kaffet, till mellanmålet
och eller varför inte att bjuda kollegorna på något gott till mötet. Jag har även puttat in chiafrön som är så rika på god energi som bland annat protein och kolhydrater. Jag äter mycket chiafrön och mår bra utav det. Jag har även valt bikarbonat i stället för bakpulver för att muffinsarna ska jäsa fint och för att det är riktigt nyttigt med bikarbonat. 
Min dotter Ellen älskar dem och ska bjuda kompisarna på dessa muffins i dag under påskpysslet. När hon fick provsmaka så sa hon      -mamma så goda dom är får jag en till. Bra betyg av ett ärligt och hälsosmart barn. 

På Bodystors.com hittar du chiafrön gå in här för att läsa mer superfruit-chiafro-300-g




Recept: till 14 muffinsar 
7 dl mandelmjöl 
3 ägg
1,5 dl kokossocker 
4 dl havregrädde 
1 dl chiafrön 
2 msk kakao ( gärna den ekologiska ) 
2 tsk bikarbonat 
4 dl blåbär

Gör så här: 

Vispa samman äggen, kokossockret, havregrädden, chiafrönen och psylliumfröskalen i en bunke. 
Häll mandelmjölet, kakaon, bikarbonatet och blåbär i en bunke. Blanda runt ordentligt och häll ner den andra smeten och rör om ordentligt, innan du häller upp smeten i dina valda formar. Ställ in i din varma ugn och låt grädda på 180 grader i 16-20 minuter beroende på hur saftiga muffins just du önskar. 


Njut av dina blåbärs muffins med chokladsmak. 
Josefi 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...